Severin von Eckardtstein

Virtuoze Von Eckardstein verdient een betere piano

Het Twentse Rijssen had met Severin von Eckardtstein een pianist van wereldformaat op bezoek. Jammer dat hij zich moest behelpen met een kleine Yamaha-vleugel

 

Het Twentse Rijssen had donderdag een pianist van wereldformaat op bezoek. Severin von Eckardstein (1978), zondag in de serie Meesterpianisten in het Amsterdamse Concertgebouw, speelde hetzelfde programma eerst in Rijssen. Het cultuurcentrum aldaar timmert aan de weg, en wist dit seizoen al een aantal topmusici te strikken. Er werd geïnvesteerd in een akoestisch systeem om de zaal van een betere akoestiek te voorzien. Jammer dat er daarna geen fatsoenlijke vleugel meer vanaf kon: Eckardstein moest zich behelpen met een kleine Yamaha.

Ravels Gaspard de la nuit klonk daardoor flets bij gebrek aan reliëf. De watervlugge notenslierten van riviernimf Ondine wilden maar niet sprankelen. Het slotdeel was technisch in orde, maar door de sjofele bassen en beperkte dynamische speelruimte van het instrument joeg ‘Scarbo’ nergens écht de stuipen op het lijf.

Het tekent Eckardsteins klasse dat hij in het tweede deel, ‘Le gibet’, toch wist te toveren met kleur en resonantie. Schumanns Fantasiestücke opus 12, oorspronkelijk voor een lichter klavier, kwamen beter tot hun recht. Eckardstein wist de grillige contrasten tussen dromerige melancholie en manische geestdrift mooi uit te lichten en streelde in Brahms’ raadselachtige Intermezzo opus 118/6 pure poëzie uit de toetsen.

***

Schumann, Ravel, Brahms, Medtner
Severin von Eckardtstein
Geh.: 19 jan, Parkgebouw, Rijssen

NRC Handelsblad 20-01-17

 

Share on FacebookEmail this to someoneShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Virtuoze Von Eckardstein verdient een betere piano

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *