Fleming zingt Björk

Operadiva Renée Fleming richt zich de laatste tijd meer op het concert- en liedrepertoire. Op de cd Distant Light paart zij de eigentijdse Anders Hillborg aan Barbers ‘Knoxville’ en Björk.

 

Hillborg is een klankalchemist met een feilloos gevoel voor dosering. In ‘The Strand Settings’ stelt hij zijn wonderlijke timbremengsels geheel ten dienste van de vocale lijn. Fleming kleurt die veelzijdig in: van fluistertonen in ‘Black Sea’ tot een scherpgerande spreekstem en hysterische uithalen in ‘Dark Harbor XXXV’. Als Hillborg uitpakt, weet je niet wat je hoort. Het iriserende C-groot in de openingsmaten van ‘Dark Harbor XX’ is van een raadselachtige schoonheid. Symfonische bewerkingen van popsongs zijn zelden zo overtuigend als het origineel, maar arrangeur Hans Ek flikt het. Een dromerige lichtheid kenmerkt zijn Björk-makeovers, waarin Fleming haar gewoonlijk gulle stem een paar maatjes slanker laat klinken.

****

Renée Fleming
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra o.l.v. Sakari Oramo
Distant Light

NRC Handelsblad 31-01-17

 

Fleming zingt Björk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *